Na obwodnicy Chojnic w ciągu drogi krajowej nr 22 ma powstać nowy węzeł, który zapewni jej połączenie z drogą wojewódzką nr 212. Perspektywa realizacji inwestycji nie jest jednak bliska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie minimum czterech wariantów.
W 2008 roku oddana do użytku została południowa obwodnica Chojnic w przebiegu drogi krajowej nr 22. W ramach inwestycji nie wybudowano jednak węzła w Nieżychowicach, który zapewniłby połączenie z drogą wojewódzką nr 212, a jedynie pojedynczy zjazd w kierunku Malborka. Tym samym nie jest możliwy wjazd na ulicę Sępoleńską, zarówno w przypadku kierowców jadących od strony Malborka, jak i Człuchowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przeszłości motywowała podjętą decyzję koniecznością obserwacji natężenia ruchu na obwodnicy przed ewentualnym wybudowaniem kolejnego węzła.
Problem braku węzła w Nieżychowicach przybrał na sile za sprawą budowy zachodniej obwodnicy miasta w przebiegu DW nr 212, która już trwa, a która umożliwi ominięcie terenu zabudowanego dzięki przebiegowi na obrzeżach miasta. Zachodnia obwodnica Chojnic połączy się ze wspomnianą ulicą Sępoleńską, stanowiącą obecny przebieg DW nr 212 w Chojnicach na południe od centrum, w odległości zaledwie ok. 500 metrów od południowej obwodnicy miasta w ciągu DK nr 22. W tej sytuacji samorządowcy postanowili zintensyfikować podejmowane od lat działania na rzecz budowy nowego węzła.
OpenStreetMap
Wszystko wskazuje na to, że ich starania zakończyły się sukcesem, choć na razie perspektywa realizacji inwestycji nie jest bliska. GDDKiA ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie co najmniej czterech koncepcji nowego połączenia DK nr 22 i DW nr 212. Dwa warianty mają obejmować budowę skrzyżowania jednopoziomowego, a kolejne dwa – budowę węzła drogowego. W przypadku wariantów zakładających budowę węzła drogowego wykonawca opracowania ma przygotować koncepcję budowy drugiej jezdni na południowej obwodnicy Chojnic na 3,5-kilometrowym fragmencie.
Jak czytamy w opisie zamówienia, wykonawca ma uwzględnić w opracowaniu bezpieczne i zgodne z obowiązującymi regulacjami rozwiązania w zakresie istniejącego wjazdu i wyjazdu ze stacji paliw na DK nr 22 i DW nr 212, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie punktu styku wyżej wymienionych tras. Opracowanie obejmie również plan prac melioracyjnych oraz analizę i prognozę ruchu. Ogłoszenie o przetargu pojawiło się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 20 grudnia, co przybliża perspektywę rozpoczęcia realizacji inwestycji, które według samorządowców mogłoby mieć miejsce za 2-3 lata. Wspomniane opracowanie miałoby powstać w ciągu 18 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Przewidziano ponadto dwa kryteria pozacenowe w postaci doświadczenia projektowego oferenta (waga 20%) oraz doświadczenia w przygotowywaniu dokumentacji geologiczno-inżynierskich (waga 20%). Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 27 stycznia 2025 roku do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie powinno nastąpić godzinę później. GDDKiA zawarła w czerwcu porozumienie z samorządowcami w sprawie wspólnego finansowania opracowania dokumentacji projektowej dla inwestycji, na mocy którego zarządca państwowej sieci dróg pokryje połowę kosztów, a drugą w trzech równych częściach samorząd wojewódzki, samorząd powiatowy oraz samorząd miasta i gminy.